|
|
|
... Stonehengenél használták fel azokat.
Kutatók - régi térképek és feljegyzések alapján - úgy vélik, hogy még vannak a Stonehenge közelében hasonló, de valószínűleg kise... |
|
|
|
|
|
|
|
Epidaurusz
A félsziget keleti részén található Aszklépiosz gyógyító isten leghíresebb kultuszhelye, amely már a görögök megjelenése előtt is kultikus helyként szolgált. Az itt tisztelt istent a görög népek később Apollónnal azonosították, aki mellett egy idő után feltűnt fia, Aszklépiosz... |
|
|
|
|
|
|
|
|
... a dráma cselekményét. A gyermektelen Témenosz Zeusz és felesége, Dióné jóslatadó dodonai szentélyéhez fordult a kérdéssel, lesz-e valaha utóda? (Az épeiroszi Dodonában ősi idők óta kultuszhelye volt Zeusznak, akinek itt nem Hérát, hanem Diónét, Ókeanosz és Thetisz leányát tekintették hitvesének.) A szentély ligetében álló szent tölgy leveleinek zizegéséből és a fa tövében fakadó f... |
|
|
|
|
|
|
|
... c. tanulmányára is felhívom a figyelmet, mely egybecseng a Pilis jelentőségét kutatások, bizonyítékok alapján vallókkal. Sashegyi a Pilisben Árpád-kori mesterséges építkezésre utaló kultuszhelyet, Árpád fejedelem régen keresett sírhelyét találta meg 1941-ben folytatott ásatásai során, mely ásatások igen sok adminisztratív és tudományos "hivatalos" ellenszenvből fakadó nehézségbe ü... |
|
|
|
|
|
|
|
|
... 28:3; 33: 6). Az istenhívő Jósiás király i.e. 622-ben megfertőztette a Hinnom völgyét (Királyok könyve második rész 23:10, 14). Szemét lerakóhellyé és dögtemetővé tette ezt a pogány kultuszhelyet.
Az Újszövetségben a kárhozat ítéletének megjelöléseként emlegetett gyehenna név a héber Ben Hinnon görög átírása. (Máté evangéliuma 5:29-30, stb.) Így válik érthetővé, hogy m... |
|
|
|
|
|
|
|
... 28:3; 33: 6). Az istenhívo Jósiás király i.e. 622-ben megfertoztette a Hinnom völgyét (Királyok könyve második rész 23:10, 14). Szemét lerakóhellyé és dögtemetové tette ezt a pogány kultuszhelyet.
Az Újszövetségben a kárhozat ítéletének megjelöléseként emlegetett gyehenna név a héber Ben Hinnon görög átírása. (Máté evangéliuma 5:29-30, stb.) Így válik érthetové, hogy m... |
|
|
|
|
|
|
|
KULTUSZHELYEK ÉS KULTUSZTÁRGYAK
TEMPLOM
A régi paraszttelepülések legnagyobb és legjelentősebb épülete a templom volt. Sík vidékeken általában a falvak legkiemelkedőbb pontjára épült. Körülötte szabad tér, piac vagy kert terült el. A 18. század közepe előtt általában a templomok köré temetkeztek. {7-344.} A hegyvidéki templomok legtöbbször a falu melletti domb... |
|
|
|
|
|
|
|
KULTUSZHELYEK ÉS KULTUSZTÁRGYAK
HARANG
A harang és a harangszó elválaszthatatlan a régi magyar falvak és mezővárosok népének vallásos életétől. A harang zúgása hívott, figyelmeztetett, jelzett, hírt adott. Hívott a templomi szertartásokra, figyelmeztetett az egyéni ájtatosság és az ima elvégzésére, alkalomadtán jelezte a veszélyt, hírt adott az élet nagy fordu... |
|
|
|
|
|
|
|
KULTUSZHELYEK ÉS KULTUSZTÁRGYAK
TEMETŐ
A temető néprajzi szempontból sokféleképpen tanulmányozható. Alábbiakban a temetővel csak mint a nép vallásos életének egyik színterével foglalkozunk.
A vallásos élet fontos temetőbeli alkalmainak számítottak a katolikus temetések. A régi magyar parasztközösségekben a falu apraja-nagyja kivonult egy-egy temetésre. A ... |
|
|
|
|
|
|
|
KULTUSZHELYEK ÉS KULTUSZTÁRGYAK
SZABADTÉRI KERESZTEK, KÉPOSZLOPOK ÉS SZOBROK
Magyarországon gonoszűző célzattal már a középkori évszázadokban is állítottak kőkereszteket, elsősorban útkereszteződések mellett. A keresztállítás szokása különösen a 18. századi, barokk időkben vált igazán gyakorivá. A jobbágyfelszabadítás után a magyar parasztság anyagi ereje is gyarapo... |
|
|
|
|
|
|
|
... Ahogy haladunk előre az időben, egyre nehezebb volt új búcsúkat elismertetni. Az egyház valószínűleg telítettnek érezte a magyar búcsújáróhelyek térképét, és nem akarta szaporítani a kultuszhelyek számát. Valamiféle ,,felvilágosult" szellem sugallatára a 19-20. századi papok és egyházi vezetők babonának, jámbor csalásnak minősítették az újabb és újabb helyek csodá... |
|
|
|
|
|
|
|
... Dán törzse telepedett le a lábánál, amikor új központi területet keresve északra vonultak (Józsué 19:47).
Több magas hegyhez hasonlóan a Hermon környékén is kialakultak kultuszhelyek, erre utal a Baál-Hermon kifejezés (Bírák 3:3). Emiatt egyes kutatók szerint a hegy az hithű izraeliták számára tisztátalannak számított, különösen azután, hogy Dán fiai egy bálványszobrot ... |
|
|
|
|
|
|
|
BAKAY KORNÉL: AZ ÁRPÁDOK ORSZÁGA 1/5
ŐSTÖRTÉNETÜNK TITKAI
BEVEZETÉS
A TÖRTÉNETÍRÁS MÓDSZERTANA
HOGYAN LETTÜNK FINNUGOROK?
Jugria
A finn-magyar rokonítás
Új távlatok /1800-1849/
A finnugor irányzat uralomra jutása /1850-1867/
A KERESZTÉNY MAGYAR KIRÁLYSÁG KORONÁZÁSI JELVÉNYEI
Nos, mit mondanak a krónikáink?
Következzék a S... |
|
|
|
|
|
|
|
... Kedden, Boldogasszony napján ezért tilos volt mosni. Már a sumérek és akkádok is tisztelték az ég királynőjét (Baudug istennő). Különösen erős volt a kultusza Babilónban, de számos kultuszhelye volt Mezopotámiaszerte. Imádták az uruki, agadei, assuri, ninivei Istárt, erőteljes hasonlóságot mutatva a későbbi Mária-kegyhelyek gyakorlatával. Ardvi Sura Anahita az ősi perzsa víz, term... |
|
|
|
|
|
|
|
... ezekben ritkábban bíztak.
Napjainkban is próbálkoztak azzal Angliában, hogy furcsa helyeken hajtják álomra a fejüket a kutatásban részt vevő emberek. A helyszínek sírok, kelta kultuszhelyek és egy föld alatti rituális kamra. A modernkori tudósok nem feledkeznek meg a terapeutákról sem, így mindig van az alvó mellett egy ember, aki figyeli az alvási fázisokat, és amint é... |
|
|
|
|
|
|
|
... benne megtestesülő égi hatalom és ifjúi erő együtt hathattak közre abban, hogy kultusza a legszélesebb körben elterjedt. Tisztelete v... |
|
|
|
|
|
|
|
... benne megtestesülő égi hatalom és ifjúi erő együtt hathattak közre abban, hogy kultusza a legszélesebb körben elterjedt. Tisztelete végigvonul az egyiptomi kultúra minden korszakán, kultuszhelyei az ország egész területén és Núbiában is megtalálhatók. Ezek közül a legjelentősebbek: Hierakónpolisz, Edfu, Letopolisz, Momemhisz. A gyermek Hóruszt, akit csecsemőkorában Hathor tehén tá... |
|
|
|
|
|
|
|
... föl. Úgy itt is csak a néprajzi adatokból levont következtetéseimet hozhatom, mivel az összes néprajzi adat fölsorolása túlságosan hosszadalmas volna.
Őseink legrégibb vallásos kultuszhelyei, azaz Szent Helyei, berkek, kertek voltak és ilyenekül főkép szigeteket, domb- avagy hegytetőket választottak, habár vallásos kultuszhely volt úgyszólván minden forrás is. Az ilyen szig... |
|
|
|
|
|
|
|
... Úgy itt is csak a néprajzi adatokból levont következtetéseimet hozhatom, mivel az összes néprajzi adat fölsorolása túlságosan hosszadalmas volna.
Őseink legrégibb vallásos kultuszhelyei, azaz Szent Helyei, berkek, kertek voltak és ilyenekül főkép szigeteket, domb- avagy hegytetőket választottak, habár vallásos kultuszhely volt úgyszólván minden forrás is. Az ilyen szig... |
|
|
|
|
|