|
|
|
HOGY JUTOTTUNK IDÁIG?
(válaszféleség)
Az 1945 utáni, vágott-virág-nemzedék elfelejtett anyanyelve
Mit is ír az értelmező kéziszótár az anyanyelvről?
"Anyanyelv az a nyelv, amelyet az ember gyermekkorában, elsőként tanult meg, s amelyen rendszerint legjobban és legszívesebben beszél." Azonban él Magyarországon egy nemzedék, akinek az jutott osztály... |
|
|
|
|
|
|
|
Nemzet és anyanyelv
az oktatáspolitika és a "köznevelés" tükrében
"Anyanyelv az a nyelv, amelyet az ember gyermekkorában, elsőként tanult meg, s amelyen rendszerint legjobban és legszívesebben beszél." Azonban él Magyarországon egy nemzedék, akinek az jutott osztályrészül, hogy elveszítse ezen tudását. Róluk szeretnék hozzászólásomban szólni (kiáltani!).... |
|
|
|
|
|
|
|
|
Egy MUNKÁSNŐ sorsáról másképpen
1998-ban, a Magyar Napló szociográfiai pályázatot hirdetett, "A magyarság önképe az ezredfordulón" címmel. A pályamunkák olyan "önképet" tükröztek, hogy jobbnak látták az egészet agyonhallgatni. Ennek ellenére van szerencsém ismerni a "Bízom Külkertesben!" jeligéjű, díjnyertes pályamunkát, melyben a szerző, egy, a háború után születe... |
|
|
|
|
|
|
|
NEMZET ÉS ANYANYELV A BELSŐ SZÉTSZAGGATTATÁSBAN
I. rész
(Belső "trianon" a csonka-Magyarországon, 1945 után)
"Anyanyelv az a nyelv, amelyet az ember gyermekkorában, elsőként tanult meg, s amelyen rendszerint legjobban és legszívesebben beszél." Azonban él Magyarországon egy nemzedék, akinek az jutott osztályrészül, hogy elveszítse eze... |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nemzet és anyanyelv
az oktatáspolitika és a "köznevelés" tükrében
"Anyanyelv az a nyelv, amelyet az ember gyermekkorában, elsőként tanult meg, s amelyen rendszerint legjobban és legszívesebben beszél." Azonban él Magyarországon egy nemzedék, akinek az jutott osztályrészül, hogy elveszítse ezen tudását. Róluk szeretnék hozzászólásomban szólni (kiáltani!).... |
|
|
|
|
|
|
|
NEMZET ÉS ANYANYELV A BELSŐ SZÉTSZAGGATTATÁSBAN
I. rész
(Belső "trianon" a csonka-Magyarországon, 1945 után)
"Anyanyelv az a nyelv, amelyet az ember gyermekkorában, elsőként tanult meg, s amelyen rendszerint legjobban és legszívesebben beszél." Azonban él Magyarországon egy nemzedék, akinek az jutott osztályrészül, hogy elveszítse eze... |
|
|
|
|
|
|
|
Próbáld meg folyamatában követni és szemlélni a dolgokat, hogy hogyan jutottunk idáig, ahol most tartunk! Én megpróbáltam ebben az írásomban is például...
Nemzet és anyanyelv
az oktatáspolitika és a "köznevelés" tükrében
"Anyanyelv az a nyelv, amelyet az ember gyermekkorában, elsőként tanult meg, s amelyen rendszerint legjobban és legs... |
|
|
|
|
|
|
|
A tótok szlovákul tesztelték a felvidéki magyar gyerekeket
2008. Február 09. 13:09
Abcúg.hu
Felmérték a felvidéki kilencedikes általános iskolások tudásszintjét. Az úgynevezett Monitor tesztet az Állami Pedagógiai Intézet készítette elő, s kiderült, a matematikai tesztekben szlovák nyelvű leírások szerepeltek a grafikonok és diagramok alatt, a szlovák nye... |
|
|
|
|
|
|
|
...
Olvasó: Legyünk büszkék arra, hogy Magyarok vagyunk !
2008 július 13 - vasárnap, 9:19
Mi Magyarok azért tartozunk össze, mert egy nyelvet beszélünk, mert közös múltunk, történelmünk van, legyünk most bárhol is. Ez tart minket össze, ezért mondja a legtöbb külföldre utazó hazai magát Magyarnak. Történelmünk évezredekre nyúlik v... |
|
|
|
|
|
|
|
NINCS MÁS HAZÁNK, CSAK AZ ANYANYELVÜNK?
Vigyázzatok ma jól, mikor beszéltek,
És áhitattal ejtsétek a szót,
A nyelv ma néktek végső menedéktek,
A nyelv ma tündérvár és katakomba,
Vigyázzatok ma jól, mikor beszéltek!
(Reményik Sándor: Az Ige)
Íróink és költőink - évszázadokra visszatekintve - sokszo... |
|
|
|
|
|
|
|
A hajléktalansághoz vezető életutak
A hajléktalan lélekkel való életvitel miatti otthontalanság
"Minden szülőnek feladata, hogy a gyermekével az első levegővételtől kezdődően együttműködjön, és együtt készüljenek a gyermek számára is sok megpróbáltatást hozó feladatra.
Amíg a gyermek építi a testi, és építi a Lelkét, majd a Szellemét, bizony sok nehézsége... |
|
|
|
|
|
|
|
Néhány gondolat......
A magyar nyelv hete
Negyedszázada hagyomány, hogy minden évben, áprilisban egy teljes hetet a magyar nyelv ügyének szentelünk.
A magyar nyelv hete nem klasszikus értelemben vett ünnep: az anyanyelv tisztaságának védelmére nem lehet elég egy-egy előadás, találkozó, de akár egyhetes rendezvénysorozat sem. Célja csak az lehe... |
|
|
|
|
|
|
|
Nincs más hazánk, csak az anyanyelvünk?
Vigyázzatok ma jól, mikor beszéltek,
És áhitattal ejtsétek a szót,
A nyelv ma néktek végső menedéktek,
A nyelv ma tündérvár és katakomba,
Vigyázzatok ma jól, mikor beszéltek!
(Reményik Sándor: Az Ige)
Íróink és költőink - évszázadokra visszatekintve - sokszor ér... |
|
|
|
|
|
|
|
...
T í z évvel ezelőtt ( 2000 ) ezen a napon ünnepelték először a nemzetközi anyanyelvi napot
Banglades javaslatára az ENSZ 1999-ben február 21-ét Nemzetközi Anyanyelvi Nappá nyilvánította.
2000-ben ünnepelték elősz... |
|
|
|
|
|
|
|
Fazakas Emese:
Nyelvhasználat és anyanyelv
Ha feltesszük a kérdést: Mi a nyelv? legtöbbször a következő választ
kapjuk: A nyelv a kommunikáció eszköze, vagy: A nyelv gondolataink
kifejezője. Eszközközpontú társadalmunkban természetesnek tűnik ez a válasz.
De mi is a kommunikáció? Mi a gondolkodás? Mit csinálunk, amikor
kommunikálunk? Nem csak azt... |
|
|
|
|
|
|
|
Unti Mária
Anyanyelvünkről
,,A harmadik évezred küszöbén is szükség lenne az anyanyelvnek, a kis nyelveknek valamiféle méltóságára: világgazdagítók lehetünk - a beolvasztás, beolvadás vétek. A gőgős bezárkózás saját nyelvünkbe viszont butaság - hiszen így éppen önértékünk közvetítése sikkad el. A gyász szava, az ünnep szava, káromlás... |
|
|
|
|
|
|
|
...,,Csak a magunk beszédével és írásával való elégedetlenségből születhetik meg az a lázas, munkás igyekezet, amellyel az anyanyelv szellemének megismerésére és megőrzésére eljuthatunk. Az anyanyelvnek lehetőleg hibátlan használata így lesz egész életünkre szóló, magától értetődő követelés, kérlelhetetlen parancs számunkra..."
... |
|
|
|
|
|
|
|
... Balázs Géza
A mi nyelvünk
Az adai Szarvas Gábor Nyelvművelő Egyesület 15 éves fennállása[1]
Mottó: ,,Anyanyelv: a bölcsőtől a koporsóig" (Dupka György) [2]
Arra kértek, hogy a nyelvművelés jelentőségéről, szerepéről fejtsem ki a véleményemet. Sokszor megtettem már. Ezért most arra gondoltam, hogy átadom a helyet és a szót a legjobba... |
|
|
|
|
|
|
|
Szabó Dezső: A magyar iskola
Nem kevés szomorúsággal kell megvallanom, hogy cikkeim közül inkább azok keltenek nagyobb visszhangot, melyeknek harcos soraiban mindenki kitombolhatja a beléje gyömöszölt történelmi szenvedélyeket. Azokat a cikkeimet, melyekben egy egységes védő- és alkotórendszerben próbálom felépíteni a magyar jövőt, olvassák s szórakozott távolsá... |
|
|
|
|
|
|
|
Orbán Viktor beszédeiben többször hivatkozott a sajátos magyar gondolkodásra, észjárásra, s biztatta hallgatóit, hogy használják ezt ki, mert felemelkedésünk nem elhanyagolható tartaléka rejlik benne. Ám e különleges lehetőségünket úgy fordíthatjuk javunkra, ha lényegét megértjük.
|... |
|
|
|
|
|