|
|
|
... első szótagján van a zenei hangsúly, (vagyis a spondeusz ereszkedő) ha trocheust vagy daktilust helyettesít: a másodikon van a hangsúly, (vagyis a spondeusz emelkedő), ha jambusi vagy anapesztusi versben fordul elő.
A verssorok a lábak összetételéből alakulnak. A hosszabb verssorokban, a sor közepe táján, rendesen rövid szünet van. Ennek neve sormetszet (cezura). A ver... |
|
|
|
|
|
|
|
... domborodik ki. Jellemzi a Zsuzskára való rákiáltás módja, jellemzi a kuferces, a vásár utáni dáridónak ez a szilaj, délvidéki eredetű tánca, jellemzi a ritmus meglepő megváltozása is: az anapesztusi sor egyszerre kurjantós, népies ritmusnak ad helyet: eszem azt a | pirosítós | képét.
A következő strófa az ördög leírása: Az ördög-kép és a velejáró borzongás felkeltésére... |
|
|
|
|
|
|
|
... metszetét. Petőfies-e ez a kevertség? Elegendő Az utósó ember 11., 16., 39. sorát említeni, a metrikai leírás indokoltan állapít meg bennük csonkalábkövető penthémimerészt, ezeket követő anapesztusi lábat. Mindez csupán nyelvi erőszakkal volna első tagja után metszett choriambus, holott a choriambizálás természetesen van jelen mind az orosz nyelvű, mind a megidézett Petőfi-versben... |
|
|
|
|
|