|
|
|
... mindennapi használati tárgyaikat és személyes holmijaikat. Mindezek fontos tipológiai jellemzők lehetnek az összehasonlító vizsgálatok során.
Nyoma van a krónikáinkban bizonyos totemisztikus mítoszoknak: nevezetes a turulokhoz (hatalmas, sashoz hasonló madár) kapcsolódó történet szerint az Árpád-házi uralkodócsalád ősanyja egy turulmadártól esett teherbe. Egy másik mít... |
|
|
|
|
|
|
|
... szemében a szelídített állat minden rejtélyességét elvesztette, a vadmadarak válnak számára olyan lényekké, hírnökökké, melyeknek életmódját még nem ismeri. A turulmonda ugyanazokból a totemisztikus hiedelmekből táplálkozik, melyek a többi türk nép eredethagyománya alapjául szolgál. A magyar uralkodóház e mondára való utalással, mint turulnemzetség élt az emberek tudatában, s a ma... |
|
|
|
|
|
|
|
... összehasonlító anyagok segítségével. Az Ómagyar Mária-siralomban is ezek térnek vissza.
A honfoglalás kori magyar epika:A források ... |
|
|
|
|
|
|
|
... szemében a szelídített állat minden rejtélyességét elvesztette, a vadmadarak válnak számára olyan lényekké, hírnökökké, melyeknek életmódját még nem ismeri. A turulmonda ugyanazokból a totemisztikus hiedelmekből táplálkozik, melyek a többi türk nép eredethagyománya alapjául szolgál. A magyar uralkodóház e mondára való utalással, mint turulnemzetség élt az emberek tudatában, s a ma... |
|
|
|
|
|
|
|
... kegyelem-bosszúvágy arányai magyarázataiban lényegesek. Makay László elve, hogy a mesevilágban is "a tudomány a népet igazolja". Mesemagyarázataiban világossá válnak a népmeséinkben elrejtett totemisztikus hiedelmek. Totemállatokká az ember közelében élő szinte megközelíthetetlen állatok válnak. Hogy a mi mondánkban pl. egy fehér ló fiáról van szó, arra enged következtetni, hogy a... |
|
|
|
|
|
|
|
... szerint az égnek szentelt fehér kutyák őrzik az uralkodót a túlvilágon; ezért állítottak fel kutyaszobrokat a császárok sírjai elé. Az ősi török népeknél a farkas mellett a kutya volt a totemisztikus ős és a népek vándorlását meghatározó "vezér", de a kutyák vezették a lelkeket a túlvilágra is, ahol nyájak őrzőiként és a vadászatnál szolgáltak. A belső-ázsiai népeknél - így a magy... |
|
|
|
|
|
|
|
... kultúrateremtő vallásokról, népi és egyetemes vallásokról, spontán módon születő és alapított, missziós és nem missziós, monoteista, politeista, panteista, animisztikus, fetisisztikus, totemisztikus vallásról, sőt mi több, ateista vallásról is. (Mivel az ateizmus világnézete is hittételekre épül.) Gyakran külön kiemelik az írásos formában rögzített, kinyilatkoztatott vallásokat. M... |
|
|
|
|
|
|
|
... szemében a szelídített állat minden rejtélyességét elvesztette, a vadmadarak válnak számára olyan lényekké, hírnökökké, melyeknek életmódját még nem ismeri. A turulmonda ugyanazokból a totemisztikus hiedelmekből táplálkozik, melyek a többi türk nép eredethagyománya alapjául szolgál. A magyar uralkodóház e mondára való utalással, mint turulnemzetség élt az emberek tudatában, s a ma... |
|
|
|
|
|
|
|
... kegyelem-bosszúvágy arányai magyarázataiban lényegesek. Makay László elve, hogy a mesevilágban is "a tudomány a népet igazolja". Mesemagyarázataiban világossá válnak a népmeséinkben elrejtett totemisztikus hiedelmek. Totemállatokká az ember közelében élő szinte megközelíthetetlen állatok válnak. Hogy a mi mondánkban pl. egy fehér ló fiáról van szó, arra enged következtetni, hogy a... |
|
|
|
|
|
|
|
... igazságkeresése, a harmadik rész az igazságszolgáltatás. A mű két központi helyén a címben, illetve a novella utolsó mondatában hangzik el a kulcsszó, barbárok. Móricz egy animisztikus, totemisztikus hitben élő, civilizáción kívüli világot mutat be, ahol a hagyományos erkölcsi kategóriák érvénytelenek. Veres juhászék világa nem erkölcstelen világ, mert az feltételezi a kanonizált ... |
|
|
|
|
|
|
|
... mindennapi használati tárgyaikat és személyes holmijaikat. Mindezek fontos tipológiai jellemzők lehetnek az összehasonlító vizsgálatok során.
Nyoma van a krónikáinkban bizonyos totemisztikus mítoszoknak: nevezetes a turulokhoz (hatalmas, sashoz hasonló madár) kapcsolódó történet szerint az Árpád-házi uralkodócsalád ősanyja egy turulmadártól esett teherbe. Egy másik mí... |
|
|
|
|
|
|
|
... bolgár, kelet-szerb, macedón zmej, zmaj, zmija, zmajevit čovek ('kígyó/sárkány', 'kígyóember'). Az állatapa sokszor - feltehetően bolgár-török eredetű totemisztikus hagyományok eredményeképpen - a közösség mitikus állatőse is. Emellett e varázslóknak werwolf-sajátságaik is vannak: szárnnyal, tollal, kígyóként, kígyóbőrrel születő, kígyóvá, sassá... |
|
|
|
|
|
|
|
... sima, felületük nem díszített, mintázatukat csak a felerősítéshez használt szegecsek képezték, s találunk olyanokat is, melyeket gazdagon díszítettek. A női ruhadíszeken gyakori a totemisztikus vallásra visszavezethető állatábrázolás, mely a világ teremtésétől (rakamazi korong) a törzs állatősén keresztül az embert óvó talizmánszerű állatalakok viselését indokolja, ezzel szemben a... |
|
|
|
|
|
|
|
... túl a gyerekek a közösségi élet eszközévé és szimbólumává választják. Az állat" egyrészt célpont, maga az elejtendő vad, de ugyanakkor a félelem tárgyiasulása is, sőt fokozatosan totemisztikus képzetek kapcsolódnak hozzá. A kunyhó" bensőséges létformát jelez - szemben a másik oldal kő"-várával (az őskor megidézőjével). Hasonlóképpen gazdag többletjelentésekben a szemüveg" motívuma... |
|
|
|
|
|
|
|
... tekintették. Akinek már megvolt a maga koporsója, nyugodt lehetett a jövője felől: tudta, hogy halála után is megőrzik a testét. A messzi múltban, az újjászületés lehetőségének naiv, totemisztikus elképzeléseihez nyúlik vissza az a törekvés, hogy épségben megőrizzék a holttestet, s ez a hit az ősök kultuszában különleges értelmet nyert."[xxiii][lxxxv]
A kínai túlv... |
|
|
|
|
|
|
|
... a házioltárnál őrzött szellem-bábúktól vagy a gazdaszellemektől nem kapnak elegendő útbaigazítást.
3. A totem-vallások alkonya
A totemisztikus vagy törzsi vallások klasszikusnak számító világa az amerikai préri-övezet valamint Afrika, Dél-Amerika és Óceánia egyenlítői, őserdős, szavannás övezetének hitvilágai révén ... |
|
|
|
|
|
|
|
... népeinek, közöttük a Rómát alapító latinoknak a vallása az indoeurópai vallási világból eredő földmûves természetvallás volt. A korai idők paraszti társadalmának hite totemisztikus elemekből, az ősök kultuszából és természetimádó ritusokból épült fel. A népi vallásosság archaikus szintjén a mindennapi életben az embert körülvevő szellemek, házi istene... |
|
|
|
|
|
|
|
... A felébredt kígyó azonban már nem kísértő, hanem óvó erő, mely a szolgálatodra áll. A kígyó az egyik legősibb szimbólum. A kígyó kultúráktól függően a legnagyobb tisztelet övezte totemisztikus imádat és a legteljesebb gyűlölet jelképe is lehet. A keresztény kultúrában a bibliai kísértés, a görög-római örökségben, a freudi pszichológiában a férfiasság, a szexualitás jelképe. A haza... |
|
|
|
|
|
|
|
... A felébredt kígyó azonban már nem kísértő, hanem óvó erő, mely a szolgálatodra áll. A kígyó az egyik legősibb szimbólum. A kígyó kultúráktól függően a legnagyobb tisztelet övezte totemisztikus imádat és a legteljesebb gyűlölet jelképe is lehet. A keresztény kultúrában a bibliai kísértés, a görög-római örökségben, a freudi pszichológiában a férfiasság, a szexualitás jelképe. A haza... |
|
|
|
|
|
|
|
... A felébredt kígyó azonban már nem kísértő, hanem óvó erő, mely a szolgálatodra áll. A kígyó az egyik legősibb szimbólum. A kígyó kultúráktól függően a legnagyobb tisztelet övezte totemisztikus imádat és a legteljesebb gyűlölet jelképe is lehet. A keresztény kultúrában a bibliai kísértés, a görög-római örökségben, a freudi pszichológiában a férfiasság, a szexualitás jelképe. A haza... |
|
|
|
|
|